Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2004-02-05 13:54:44 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr - brak tytułu
UCHWAŁA NR 33/V/03
RADY MIEJSKIEJ W CZERWIEŃSKU
z dnia 28 kwietnia 2003 r.
w sprawie Statutu Gminy
Czerwieńsk.
Na
podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 02 kwietnia 1997r. - Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. l ustawy z
dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142,
poz. 1591 ze zmianami) Rada Miejska w Czerwieńsku uchwala
STATUT GMINY CZERWIEŃSK
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1.
Uchwała
określa:
1)
ustrój Gminy Czerwieńsk
2)
zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy
oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
3)
organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Czerwieńsku i komisji
Rady,
4)
tryb pracy Burmistrza,
5)
zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej,
6)
zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Burmistrza oraz
korzystania z nich.
§ 2.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1)
Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Czerwieńsk,
2)
Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Czerwieńsku,
3)
komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Czerwieńsku,
4)
Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej,
5)Burmistrzu
- należy przez to rozumieć Burmistrza Czerwieńska,
6)
Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Czerwieńsk.
Rozdział II. Gmina
§ 3.
1.
Gmina Czerwieńsk jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego,
powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2.
Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy
o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą
swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe
organy.
3.
Zakres działania i zadania Gminy określa ustawa z dnia 08 marca 1990r.
o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami
).
§ 4.
1.
Gmina położona jest w Powiecie Zielonogórskim w Województwie Lubuskim
i obejmuje obszar 196 km2.
2.
Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:25 000, stanowiąca załącznik
nr l do Statutu.
3.
W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: miasta, sołectwa, dzielnice
i osiedla oraz kolonie i przysiółki .
4.
Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 5.
1.
W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2.
Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
3.
Rada uchwala Statuty gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6.
1.
Herbem Gminy jest herb Czerwieńska - na srebrnym polu tarczy herbowej znajdują
się fragmenty murów obronnych z otwartą bramą w środku, po bokach muru dwie
wieże, wszystko w kolorze czerwonym, z trzema otworami okiennymi (kolor
czarny). Między wieżami znajduje się tarcza herbowa dwudzielna w słup, w prawym
srebrnym jej polu – wspięty czerwony lew z koroną, w lewym srebrnym polu
dwa czerwone skosy. Nad wieżami korona z czerwonej cegły z pięcioma
wieżyczkami. Barwy herbu, to kolory: czerwony, srebrny, czarny. Wzór herbu
określa załącznik nr 2 do Statutu.
2.
Barwy Gminy określa jej flaga, wzór której ustali Rada w odrębnej uchwale.
3.
Insygniami władz Gminy są: łańcuch Przewodniczącego Rady w kolorze srebrnym
z barwnym herbem gminy Czerwieńsk i napisem “Przewodniczący Rady” oraz
łańcuch Burmistrza w kolorze złotym z herbem gminy i napisem “Burmistrz”.
Wzór insygniów określa załącznik nr 3 do Statutu.
4.
Zasady używania herbu i barw Gminy oraz insygniów władz określa Rada
w odrębnej uchwale.
5.Gmina
używa pieczęci urzędowych określonych w odrębnych przepisach. Ponadto pieczęcią
urzędową Gminy jest pieczęć okrągła z wizerunkiem herbu gminy pośrodku,
a w otoku napis “Gmina Czerwieńsk”. Wzór pieczęci określa załącznik
nr 4 do Statutu.
§ 7.
Siedzibą
organów Gminy jest miasto Czerwieńsk.
Rozdział III. Jednostki pomocnicze
Gminy
§ 8.
1.
O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także
zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem
następujących zasad:
1)
inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki
pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma
obejmować, albo organy Gminy,
2)
utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi
zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3)
projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z
inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4)
przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości -
uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi
społeczne.
2.
Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. l.
§ 9.
Uchwały,
o jakich mowa w § 8 ust. l powinny określać w szczególności:
1)
obszar,
2)
granice,
3)
siedzibę władz,
4)
nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10.
1.
Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu
Gminy.
2.
Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do
ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na
tych jednostkach, uzyskując uprzednio akceptację Skarbnika Gminy.
3.
Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki
jednostek pomocniczych w układzie działów klasyfikacji budżetowej.
4.
Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust.
2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do
budżetu gminy.
§ 11.
1.
Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy
i przedkłada informacje w tym zakresie Burmistrzowi.
2.
Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych
w statutach tych jednostek.
§ 12.
1.
Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy
w sesjach Rady.
2.
Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady
przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
3.
Przewodniczący organu wykonawczego może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak
prawa do udziału w głosowaniu.
Rozdział IV. Organizacja
wewnętrzna Rady
§ 13.
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w
Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 14.
1.
Rada działa na sesjach i poprzez swoje komisje .
2.
Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają
sprawozdania ze swojej działalności.
§ 15.
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1)
Przewodniczący,
2)
Wiceprzewodniczący,
3)
Komisja Rewizyjna,
4)
komisje stale, wymienione w Statucie,
5)
doraźne komisje do określonych zadań.
§ 16.
1.
Rada powołuje następujące stałe komisje:
1)
Rewizyjną,
2)
Budżetu i Finansów,
3)
Infrastruktury Technicznej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
4)
Infrastruktury Społecznej i Porządku Publicznego.
2.
Każdy radny może być członkiem tylko dwóch komisji stałych.
3.
W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do
wykonywania zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 17.
1.
Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2.
Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na
pierwszej sesji.
3.
Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1)
określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
2)
przygotowanie projektu porządku obrad,
3)
dokonanie otwarcia sesji,
4)
powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych
na sesji.
§ 18.
Przewodniczący
Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:
1)
zwołuje sesje Rady,
2)
ustala porządek obrad,
2)
przewodniczy obradom,
3)
sprawuje policję sesyjną,
4)
kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5)
zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
6)
podpisuje uchwały Rady, protokoły z obrad sesji oraz inne dokumenty,
7)
koordynuje prace komisji Rady,
8)
opracowuje projekt planu pracy Rady,
9)
opiniuje projekty planów pracy komisji w celu skoordynowania z planem pracy
Rady.
10)
składa w imieniu Rady oświadczenia prasie w sprawach, które były przedmiotem
obrad,
11)
czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich
mandatu.
§ 19.
W
przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub
Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej
sesji winna dokonać wyboru na wakujące stanowisko.
§ 20.
1.
Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 Statutu, jest
upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
2.
Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż
Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.
§ 21.
Do
obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez
ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku
Przewodniczącego.
§ 22.
Pod
nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 23.
Przewodniczący
oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
§ 24.
Obsługę
Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy i Miasta, wyznaczony przez
Burmistrza .
Rozdział V. Tryb pracy Rady
l. Sesje Rady
§ 25.
l. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze
uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie
gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach wykonawczych do
ustaw.
2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do
określonego postępowania,
3) oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej
sprawie,
4) apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania
adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy
zadania,
5) opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz
oceny.
3.
Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie
przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i
podejmowania uchwał.
§ 26.
1.
Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań
Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2.
Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3.
Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane
w zwykłym trybie.
4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach
przewidzianych w ustawie.
2. Przygotowanie
sesji
§ 27.
l. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1)
ustalenie porządku obrad,
2)
ustalenie czasu i miejsca obrad,
3)
zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących
poszczególnych punktów porządku obrad.
3.
Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia -Wiceprzewodniczący.
4.
O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się
radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, listownie lub w inny
skuteczny sposób.
5.
W razie niedotrzymania terminu, o jakim mowa w ust. 4 Rada może podjąć uchwałę
o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o
odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad,
przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
6.
Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane
do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 28.
1.
Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, w uzgodnieniu z Burmistrzem ustala listę
osób zaproszonych na sesję.
2.
W sesjach Rady uczestniczą - z głosem doradczym - Burmistrz oraz Sekretarz
i Skarbnik Gminy.
3.
Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek
organizacyjnych podlegających kontroli Rady.
3. Przebieg sesji
§ 29.
Burmistrz
obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej
w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 30.
Publiczność
obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 31.
Wyłączenie
jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych
w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 32.
1.
Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2.
Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić
o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na
kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3.
O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. l Rada może postanowić
w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub
konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub
inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie
lub podjęcie uchwał.
4.
Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez
usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w
protokóle.
§ 33.
1.
Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub
w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
2.
Postanowienie ust. l nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 26
ust.4.
§ 34.
1.
Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego
ustawowego składu.
2.
Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu
odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie
może wówczas podejmować uchwał.
§ 35.
1.
Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2.
W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. l wykonuje
Wiceprzewodniczący Rady.
3.
Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych sekretarza
obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych
wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz
wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
§ 36.
1.
Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły:
“Otwieram ... sesję Rady Miejskiej w Czerwieńsku".
2.
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności
czy Rada uprawniona jest do podejmowania uchwał.
§ 37.
Po
otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek
w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 38.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1)
przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2)
rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
3)
podejmowanie uchwał
4)
interpelacje i zapytania radnych,
5)
odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
6)
wolne wnioski i informacje.
§ 39.
Sprawozdania
komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez
komisje.
§ 40.
1.
Interpelacje i zapytania są kierowane do Burmistrza.
2.
Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3.
Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego,
będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4.
Interpelacje składa się w formie ustnej lub pisemnej na ręce Przewodniczącego
Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
5.
Odpowiedź na interpelację ustną jest udzielana ustnie w miarę możliwości w
trakcie sesji lub na sesji następnej, natomiast na interpelację pisemną jest
udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni - na ręce Przewodniczącego
Rady i radnego składającego interpelację.
6.
Odpowiedzi na interpelację udziela Burmistrz lub właściwe rzeczowo osoby,
upoważnione do tego przez Burmistrza.
7.
W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić
się do Przewodniczącego Rady o spowodowanie uzupełnienia odpowiedzi.
8.
Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach
i odpowiedziach na nie, na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego
punktu porządku obrad.
§ 41.
1.
Zapytania składa się w sprawach dotyczących aktualnych problemów Gminy,
a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2.
Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie,
w trakcie sesji Rady.
3.
Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela
odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 40 ust. 5, 6 i 7 stosuje się
odpowiednio.
§ 42.
1.
Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając
i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2.
Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych
przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością radnym i Burmistrzowi.
3.
Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4.
Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5.
Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 43.
1.
Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad
zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2.
Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu
trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać
mówcę “do rzeczy”.
3.
Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty
zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady
przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może
odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
4.
Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady
zaproszonych na sesję i do publiczności.
5.
Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym
osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami
zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 44.
Na
wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie
radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym
Radę.
§ 45.
l.
Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury
formalnej, w szczególności dotyczących:
-
stwierdzenia quorum,
-
zmiany porządku obrad,
-
ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
-
zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
-
zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
-
zarządzenia przerwy,
-
odesłania projektu uchwały do komisji,
-
przeliczenia głosów,
-
przestrzegania regulaminu obrad.
2.Wnioski
formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu
“za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod
głosowanie.
§ 46.
1.
Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak
postanowić inaczej.
2.
Postanowienie ust. l nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności
zainteresowanego na sesji.
§ 47.
1.
Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie
potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub
Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a
jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym
dokumencie.
2.
Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3.
Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania,
Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub
uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 48.
1.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając
formułę “ Zamykam ... sesję Rady Miejskiej w Czerwieńsku”.
2.
Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3.
Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno
posiedzenie.
§ 49.
1.
Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2.
Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej
uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
3.
Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 50.
Do
wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub
posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca,
w którym sesja się odbywa.
§ 51.
1.
Pracownik Urzędu Gminy i Miasta, wyznaczony przez Burmistrza w uzgodnieniu
z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
2.
Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do
czasu przyjęcia protokółu z obrad poprzedniej sesji, chyba że Rada postanowi
inaczej.
§ 52.
1.
Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności
zawierać:
1)
numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia
oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad,
sekretarza obrad i protokolanta,
2)
stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3)
imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn
nieobecności,
4)
odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
5)
ustalony porządek obrad,
6)
przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty
zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów
zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7)
przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw”
i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
8)
wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9)
podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 53.
1.Na
najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu,
przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu
protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
2.
Jeżeli wniosek wskazany w ust. l nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może
wnieść sprzeciw do Rady.
3.
Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po
rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 54.
l.
Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę
zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób
nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego
Rady.
2.
Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 3 dni od
dnia zakończenia sesji.
§ 55.
1.
Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.)
sprawuje pracownik Urzędu Gminy i Miasta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.
4. Uchwały
§ 56.
1.
Uchwały, o jakich mowa w § 25 ust. l, a także deklaracje, oświadczenia apele
i opinie, o jakich mowa w § 25 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
2.
Przepis ust. l nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 57.
1.
Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Burmistrz, chyba że
przepisy prawa stanowią inaczej.
2.
Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1)
tytuł uchwały,
2)
podstawę prawną,
3)
postanowienia merytoryczne,
4)
w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5)
określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
6)
ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
3.
Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem,
w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o
skutkach finansowych jej realizacji.
4.
Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.
§ 58.
Uchwały
Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń
w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się
wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§ 59.
1.
Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej
uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub
innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt
uchwały przyjęty przez Radę.
2.
Postanowienie ust. l nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że
przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Burmistrza.
§ 60.
1.
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2.
Przepis ust. l stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego
obrady.
§ 61.
1.Burmistrz
ewidencjonuje uchwały w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami
sesji Rady.
2.
Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości
zależnie od ich treści.
5. Procedura głosowania
§ 62.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 63.
1.
Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2.
Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad, przelicza oddane
głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą
radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady,
nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3.
Na wniosek 1/3 ustawowego składu Rady przewodniczący obrad zarządza
i przeprowadza głosowanie jawne imienne.
4.
W sytuacji, o której mowa w ust. 3 przewodniczący obrad odczytuje z listy
imiona i nazwiska radnych oraz wzywa ich do jednoznacznego oświadczenia
się, czy są “za”, “przeciw”, czy “ wstrzymują się”.
5.
Do przeliczenia głosów przewodniczący obrad może wyznaczyć sekretarza obrad lub
innych radnych.
6.
Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.
§ 64.
l.
W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych
pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania,
a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z
wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
2.
Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób
głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3.
Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4.
Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół,
podając wynik głosowania.
5.
Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu
sesji.
§ 65.
1.
Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza
Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była
przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2.
W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek
najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi
wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący
rozstrzyga przewodniczący obrad.
3.
W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed
zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować
i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy
kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4.
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio
zgodę na piśmie.
§ 66.
1.
Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie
zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności
Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2.
Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu
uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności
przewodniczący obrad p